Kreatyna – co to jest? Dawkowanie, efekty

Co to jest kreatyna?

Kreatyna jest pochodną aminokwasów, znajdującą się w największej ilości w organizmie zwierząt i człowieka. Tak też została zapoczątkowana jej nazwa, która pochodzi od greckiego słowa „kreos” oznaczającego „mięso”. „Mięso”, ponieważ największa ilość kreatyny jest magazynowana właśnie w mięśniach w postaci fosfokreatyny, która gromadzi energię w postaci wiązań wysokoenergetycznych.

W organizmie ludzkim dochodzi do stałego obrotu kreatyny. Usuwana jest ona wraz z moczem (straty kreatyny wynoszą dziennie ok. 2 g), a syntetyzowana z aminokwasów endogennych lub egzogennych (dostarczanych z pożywieniem).

Źródła kreatyny w pożywieniu

Jako, że kreatyna magazynowana jest w mięśniach, jej źródła w pożywieniu to mięsne produkty zwierzęce. Największą ilość kreatyny zwiera mięso dorsza, wieprzowina, pierś z kurczaka oraz wieprzowina.

Znaczenie kreatyny w organizmie człowieka oraz jej wpływ na masę i siłę mięśni

Fosfokreatyna magazynowana w formie reszt kwasu fosforowego podczas wykonywania aktywności fizycznej odpowiada za uwalnianie energii. Energia ta jest również niezbędna do syntezy nowych białek mięśniowych. Dzięki temu zwiększa siłę mięśni oraz wspomaga w przyroście beztłuszczowej masy ciała. Kreatyna wykazuje również działanie antykataboliczne, dzięki czemu zmniejsza rozpad białek mięśniowych podczas treningu fizycznego o wysokiej intensywności. Wraz z wysokobiałkową dieta kreatyna może zwiększyć również wytrzymałość mięśni.

Dawkowanie kreatyny i efekty

Nie ma jednoznacznej zalecanej ilości kreatyny. Przyjmuje się, że powinno się suplementować ok. 5 gramów kreatyny na dobę, lub 1g na każde 10 kg masy ciała. Dawki kreatyny można podzielić na 2 porcje. Jedną można przyjmować rano przed treningiem, a drugą po. Kreatyna lepiej przyswajalna jest przez organizm w obecności białka, dlatego jej stosowanie można połączyć z białkowym posiłkiem.

Sportowy i osoby aktywne fizycznie stosując kreatynę zauważą zwiększenie siły oraz masy mięśni. Poprawi się również wydolność fizyczna organizmu.

Zobacz również pozostałe poradniki:

http://www.4on.com.pl/co-to-jest-izolat-bialka-serwatkowego/
http://sun-sport.com.pl/cwiczenia-na-biceps-w-domu-dla-mezczyzn/
http://gentlemens.pl/najlepsza-odzywka-bialkowa-czyli-jak-wybrac-dobre-bialko/

Kreatyna – co to jest? Dawkowanie, efekty
Rate this post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *