Roller – Twój domowy fizjoterapeuta. Jakie korzyści daje rolowanie po treningu?

Rolowanie to prosta forma masażu, którą każdy z nas może wykonywać w zaciszu własnego domu. Stosowana regularnie, wpływa pozytywnie na ogólne samopoczucie i sprawność, gdyż pozwala rozluźnić spięte ciało i uelastycznić mięśnie. Chcesz wiedzieć więcej na temat zalet stosowania rollera? Koniecznie przeczytaj nasz artykuł!

Co to jest roller?

Roller to nic innego jak wałek ze specjalnej pianki, który służy do rolowania mięśni, czyli rozluźniającego masażu z wykorzystaniem masy własnego ciała. W zależności od potrzeb i indywidualnych preferencji, może mieć różną wielkość, twardość i fakturę. W sklepach dostępne są rollery gładkie, które są najbardziej uniwersalne i łagodne w działaniu, więc poleca się je osobom początkującym. Twardsze wałki piankowe z wypustkami to rozwiązanie dla tych, którzy potrzebują bardziej intensywnego ucisku mięśni, co niestety oznacza również bardziej bolesny masaż. Ważna jest również długość rollera – krótsze łatwo zabrać ze sobą na siłownię czy wakacje, a dłuższe umożliwiają szybsze rozluźnienie dużych grup mięśniowych. Rolowanie warto połączyć z masowaniem spodniej części stopy, wykorzystując w tym celu zwykłą piłkę tenisową.

Po co rolować mięśnie?

Rolowanie rozbija powstałe w powięzi (tkanka otaczająca mięśnie) zgrubienia, które odczuwamy jako nieprzyjemne ciągnięcie. Przyspiesza to regenerację mięśni, przywraca im odpowiedni poziom napięcia i poprawia mobilność stawów. Czynność zwiększa również produkcję kolagenu i wpływa pozytywnie na krążenie, więc tkanki stają się lepiej odżywione i nawodnione, a toksyny są szybciej usuwane z organizmu. Niewątpliwą zaletą regularnego automasażu jest również widoczne ujędrnienie skóry i redukcja cellulitu, który jest utrapieniem wielu kobiet. Roller warto stosować, gdy w wyniku siedzącego trybu życia odczuwamy uporczywy ból różnych części ciała, np. pleców i szyi. Rozluźniający masaż wpływa pozytywnie na samopoczucie i ogólną jakość życia. Zwiększona elastyczność mięśni, to nie tylko większa swoboda ruchu, ale i mniejsza podatność na kontuzje. Śmiało można powiedzieć, że rolowanie to jeden z najtańszych i najbardziej dostępnych sposobów na odprężenie się oraz walkę ze stresem i zmęczeniem.

Kiedy rolować mięśnie?

W zależności od potrzeb, rollera można używać przed i po treningu lub o dowolnej porze dnia, gdy potrzebne jest rozluźnienie. Automasaż przed rozpoczęciem ćwiczeń może być integralną częścią rozgrzewki, przygotowującej mięśnie do wysiłku. W takiej sytuacji rolowanie powinno być krótkie i dynamiczne. Z kolei na zakończenie treningu czynność wykonujemy znacznie wolniej, aby przyspieszyć regenerację, rozluźnić mięśnie i przywrócić im odpowiednią długość. Wiele osób sięga po roller, rezygnując ze stretchingu, ale najlepsze efekty są widoczne, gdy plan treningowy obejmuje obie te czynności. Rolowanie bywa nieprzyjemne, ale jest to naturalne w przypadku tej formy masażu. Co więcej, powinniśmy skupiać się właśnie na tych miejscach, które bolą najbardziej. Aby wyraźnie poprawić mobilność stawów i efektywność treningów, warto sięgać po roller każdego dnia, poświęcając czynności około 10 minut.

Ogólne zasady rolowania mięśni

Rolowanie mięśnie to prosta czynność, którą każdy może wykonywać samodzielnie w domu lub na siłowni. W jej trakcie wykorzystujemy masę własnego ciała, aby docisnąć wybraną grupę mięśniową do rollera, a następnie przetaczamy się po nim. Ruch powinien być powolny i systematyczny, tam i z powrotem, centymetr po centymetrze. W przypadku bardziej bolącego miejsca, zatrzymujemy się na chwilę i czekamy, aż spięty mięsień się rozluźni. W trakcie rolowania ważny jest spokojny oddech – wstrzymanie powietrza w płucach powoduje, że automatycznie spinamy się, więc masaż jest znacznie mniej skuteczny. Warto pamiętać, że czynność dotyczy jedynie mięśni. Pod żadnym pozorem nie wolno rolować stawów ani kości, gdyż może to prowadzić do powstawania siniaków lub obrzmienia. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości odnośnie rolowania lub własnego stanu zdrowia, warto skonsultować się fizjoterapeutą.

Chcesz zrobić coś dla swojego zdrowia i samopoczucia? Zacznij rolować mięśnie! Praktyczny roller i inne akcesoria treningowe znajdziesz na sklepiguana.pl.

Zdjęcia: sklepiguana.pl, shutterstock.com

Roller – Twój domowy fizjoterapeuta. Jakie korzyści daje rolowanie po treningu?
Rate this post

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *